Monday 16 February 2009

lovely gifts


هدايا من صنع إيدينا
ولأن مفيش أجمل من الهديا اللي احنا بنعملها بنفسنا في يوم زي ده فدي شوية أفكار بسيطة ممكن نعمل زيها بنفسنا...


شموع عيد الحب من صنع إيدينا!



طبعا الشموع من أكتر الحاجات المرتبطة بعيد الحب علشان كده بنلاقي إن ثمن الشموع بيكون غالي جدا في عيد الحب بالرغم من أننا ممكن نعملها بنفسنا ومن غير ما تكلفنا حاجة خالص مش كده وبس ده احنا كمان ممكن نزينها بنفسنا وبكده هتبان كأننا شارينها من أحسن وأفخم محل متخصص في الهدايا..

كل اللي هنحتاج إليه:

• حلة كبيرة وحلة تانية أصغر منها وده علشان نعمل حمام ميه ساخن للشموع.
• شموع قديمة ملونة أو بيضاء.
• فازلين.
• فورمات جاهزة لتشكيل الشمع.

الطريقة:

1. أول حاجة هنعملها هي إننا هنذوب الشموع القديمة اللي عندنا في حمام ميه سخنة وده عن طريق إننا نحط في الحلة الكبيرة الميه ونحطها على النار علشان الميه تسخن وبعد كده نحط الحلة الصغيرة في الحلة الكبيرة ونحط فيها الشمع ونغلي الميه لغاية ما الشمع يذوب تماما.

2. هنجيب فورمات جاهزة لتشكيل الشمع وندهنها بالفازلين وده علشان يكون سهل علينا إننا نخرج الشمع المشكل منها...بعد كده هنثبت الفتيل أو الدوبارة عن طريق ربط الفتيل في قلم رصاص ونضع القلم الرصاص على سطح الفورمة اللي هنحط فيها الشمع وبعد كده نصب الشمع وناخد بالنا إن الفتيل يكون نازل في داخل الفورمة دي.

3. هنسيب الشمع لغاية ما يبرد نهائي وبعد كده نخرجه.

بكده بقى عندنا مجموعة من الشموع الجميلة اللي احنا عاملينها بإيدينا وعلى فكرة احنا لينا حرية الاختيار في عمل أي حجم للشموع احنا عايزينه فمثلا ممكن نعمل نفس الفكرة السابقة ونصب الشموع فورمة صغيرة صغيرة على شكل قلوب أو ممكن نعملها بحجم الشمعة العادية أو ممكن نعملها كبيرة..

على فكرة ممكن نزين الشموع دي بأي شكل احنا عايزينه،

No comments: